REGULAMIN
XVII EDYCJI AMATORSKIEJ LIGI PIŁKI SIATKOWEJ ATLAS TOURS 2015-2016
1. Amatorska liga działa, jako sekcja
Towarzystwa Sportowego VOLLEY Rybnik (osobowość prawna) a jej funkcjonowanie w
całości opiera się na społecznej działalności osób, które biorą w niej udział.
2. Celem Ligi jest umożliwienie i
prowadzenie rywalizacji pomiędzy amatorskimi męskimi drużynami grającymi w
piłkę siatkową.
3. Najważniejszą zasadą jest
rozgrywanie spotkań według zasad fair play i
sportowego ducha.
4. Nadzór nad rozgrywkami sprawuje
Rada Ligi (skład Rady w zakładce kontakt), - której zadaniem jest czuwanie nad
prawidłowym prowadzeniem rozgrywek oraz rozpatrywanie ewentualnych spraw
spornych czy protestów. Rada Ligi podejmuje decyzje zwykłą większością głosów,
przy obecności, co najmniej połowy jej członków. Decyzje podjęte przez Radę
Ligi są ostateczne.
5. Obsługę administracyjną
(zgłoszenia, wyniki, prowadzenie tabeli itp.) prowadzi Tadeusz Bonk (komisarz
Ligi) – tel. 603 770 779 e.mail: tados2@o2.pl
6. Warunkiem uczestnictwa w Lidze
jest dokonanie do dnia 5 września 2015 r. wpłaty (wpisowe – składka
członkowska) w wysokości 400 zł od drużyny (istnieje możliwość rozłożenia
wpłaty wpisowego na dwie raty: pierwsza rata minimum 200 zł - wpłata do 5
września, a druga rata - pozostała kwota do 31 grudnia 2015 r.) na konto: TS
VOLLEY numer rachunku: DB PBC SA 36 1910 1048 2514 0285 3103 0001 (z dopiskiem Amatorska Liga i nazwą
drużyny) oraz złożenie pisemnego zgłoszenia drużyny na ręce komisarza Ligi,
(karta zgłoszenia do pobrania poniżej regulaminu) zawierającego:
·
listę zawodników (min 6 osób)
·
nazwę drużyny
·
imię i nazwisko szefa drużyny i jego zastępcy, telefony kontaktowe, adresy mailowe
·
oświadczenie o stanie zdrowia, o rozgrywaniu spotkań na własne ryzyko
itd. (w przypadku osób niepełnoletnich, dodatkowo wymagana jest pisemna zgoda
rodziców na udział w rozgrywkach ligi)
·
oświadczenie o zgodzie na umieszczenie na stronie internetowej danych
osobowych i zdjęcia
·
adres sali gimnastycznej (oraz dzień tygodnia i godzinę), na której będą
rozgrywane mecze (podajemy godzinę wejścia na salę, mecz powinien rozpocząć się
nie później niż 30 minut po tej godzinie)
·
informację czy kibice powinni posiadać obuwie zamienne na sali gimnastycznej
7. Wpisowe w całości będzie
przeznaczone na ubezpieczenie Ligi (NW) oraz na organizację Turnieju
Finałowego, w tym na zakup nagród dla uczestników (max 12 na drużynę). Wpisowe
od drużyn, które wycofały się w trakcie rozgrywek nie podlega zwrotowi.
8. Każda drużyna jest zobowiązana do
dostarczania wersji elektronicznej aktualnego zdjęcia drużyny (wraz z opisem),
do miesiąca od dnia rozpoczęcia rozgrywek – zdjęcie musi być aktualizowane,
jeżeli następują zmiany w składzie.
9. Mecze będą rozgrywane zgodnie z
przepisami PZPS (dostępne np. na stronie PZPS:
http://www.pzps.pl/) chyba,
że w szczególnych sytuacjach poniższy regulamin stanowi inaczej. W nowym
sezonie w naszej Lidze, zgodnie z przepisem 11.3.1.kontakt
zawodnika z siatką pomiędzy antenkami podczas gry
piłką jest błędem. Gra piłką obejmuje m.in. wyskok, uderzenie piłki (albo jego
próbę) oraz lądowanie.
10. Mecze będą rozgrywane zgodnie z
harmonogramem, w godzinach od 18.00 do 22.00 (rozgrzewka może się rozpocząć o 17.30), z
częstotliwością jeden mecz w tygodniu, od poniedziałku do piątku. Wyjątek
stanowi Turniej
Finałowy, który będzie rozegrany w sobotę 28 maja 2016 r.
11. Początek rozgrywek ligi
zaplanowano na 14 września 2015 r.
12. Szef drużyny jest zobowiązany do
bieżącego śledzenia strony internetowej Ligi, gdyż będą na niej umieszczane
wszelkie komunikaty, zmiany, terminarze, składy itp.
13. Terminarz rozgrywek będzie
dostępny na stronie internetowej; będzie on traktowany, jako „żelazny
terminarz”, więc nie będzie obowiązku potwierdzania daty, godziny i miejsca
rozgrywanego spotkania. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy któraś z drużyn zmieni w
trakcie rozgrywek miejsce lub termin rozgrywania meczy u siebie. Szef tej
drużyny będzie zobowiązany telefonicznie (na tydzień przed terminem meczu)
poinformować o tym fakcie szefów najbliższych drużyn przeciwnych.
14. W wyjątkowych wypadkach, drużyna
przez pewien czas może wszystkie mecze rozgrywać na wyjeździe (np. z powodu remontu hali).
15. Każda drużyna ma prawo w sezonie
dwa razy przełożyć mecz (bez podawania przyczyny przełożenia).
·
O
fakcie przełożenia szef drużyny musi poinformować drużynę przeciwną, sędziego i
komisarza ligi najpóźniej 24 godziny przed terminem meczu.
·
Nie
wolno przekładać meczu, jeżeli nie da się ustalić terminu rozegrania go (np. ostatnia kolejka rundy lub faza play-off).
·
W
terminie do 7 dni od daty, kiedy mecz miał być rozegrany, szef drużyny, która
wnioskowała o przełożenie musi podać komisarzowi Ligi nowy termin rozegrania
tego meczu. Szef drugiej drużyny musi w tym zakresie współpracować z szefem
drużyny wnioskującej o przełożenie (nie może być mowy o negowaniu wszystkich
propozycji nowych terminów).
·
Zmiana
tego terminu będzie traktowana jak kolejne (ostatnie) przełożenie.
·
Mecz
przełożony musi być rozegrany w ciągu 30 dni od pierwotnej daty, ale nie
później niż w ostatnim tygodniu danego etapu rozgrywek, w przeciwnym razie obie
drużyny zostają ukarane walkowerem “-1 pkt.”. Jeżeli
wina będzie po stronie tylko jednej drużyny wtedy ukarana będzie tylko ona
(sprawy sporne rozstrzyga Rada Ligi).
·
Oczywiście,
jeżeli szefowie obu ekip wspólnie to ustalą, to przełożenie może nastąpić nawet
na pięć minut przed godziną rozpoczęcia meczu.
·
Liga
powstała po to, by mecze rozgrywać (a nie po to, by je wygrywać walkowerami),
więc szefowie obu drużyn muszą dopełnić wszelkich starań, by mecz ten rozegrać
w innym terminie.
·
Jeżeli
nie można ustalić nowego terminu na swojej hali, można mecz rozegrać „na
wyjeździe” lub na innej hali.
·
Do
limitu dwóch przełożeń nie będzie zaliczane przełożenie meczu w ramach danego
tygodnia (danej kolejki – np. z poniedziałku na środę
lub zmiana gospodarza meczu) ani też rozegranie meczu wcześniej (awansem), ale
zmiana ustalonego raz terminu rozegrania meczu przełożonego będzie traktowana,
jako kolejne przełożenie.
·
Wszystkie
powyżej opisane rygory będą w tym sezonie bardzo zdecydowanie przestrzegane by
zlikwidować nieuczciwe kombinacje, które niestety zdarzały się w poprzednich
sezonach!
16. Do obowiązków gospodarza (w
terminarzu umieszczony na pierwszym miejscu) należy zabezpieczenie:
·
osoby do sędziowania (wyposażonej w gwizdek)
zalecane jest by korzystać z sędziów z listy, która znajduje się w zakładce
"sędziowie". W decydujących meczach proszę korzystać wyłącznie z
sędziów ligowych i w miarę możliwości zabezpieczać podwójna obsadę sędziowską
·
hali - sali gimnastycznej z wytyczonym pełnowymiarowym
boiskiem do siatkówki
·
siatki i antenek (przypominam o prawidłowej
wysokości siatki – 2,43m),
·
piłki meczowej – zgodnie z ustaleniem z zebrania szefów drużyn tylko Moltena, (preferowany model V5M 5000). Nie gramy już tzw.
"starymi modelami" (mecze rozgrywamy czystą, najlepszą piłką, jaka
znajduje się na sali - o wyborze piłki decyduje sędzia pierwszy),
·
szatni, najlepiej zamykanej (wskazany dostęp do prysznicy)
·
apteczki - może być bardzo prowizoryczna (plaster, bandaż
elastyczny, lód)
·
tablicy wyników - może być bardzo prowizoryczna, ale musi być
czytelna (widoczna)
·
stabilnego stanowiska sędziowskiego (może być prowizoryczne, ale musi
być bezpieczne).
Piłki na rozgrzewkę zawsze lepiej wozić swoje.
17. Wskazane jest, by drużyna
występowała w jednolitych koszulkach z numerami z przodu i z tyłu.
18. Jeżeli w drużynie występuje
zawodnik na pozycji libero, to jego strój musi zdecydowanie odróżniać go od
pozostałych zawodników.
19. Całość spraw związanych z
sędziowaniem w Naszej Lidze koordynuje komisja sędziowska, której szefem jest
Janusz Lazar. Do jej zadań należy:
· Załatwianie spraw spornych związanych
z sędziowaniem.
· Przyznawanie nagród fair play.
· Przygotowanie listy sędziów
„polecanych” do sędziowania meczy ligowych.
· Wprowadzanie ogólnych ustaleń w
sprawie przepisów stosowanych w naszej lidze itd.
· Obsada sędziowska turnieju
finałowego.
· Czuwanie nad przestrzeganiem zasad
fair play w trakcie rozgrywek. Obowiązują sankcje indywidualne za
zachowania agresywne w lidze, łącznie z wykluczeniem z rozgrywek na jeden rok –
decyzje w tej sprawie będzie podejmowała Rada Ligi.
Regulamin komisji sędziowskiej, jej komunikaty i lista
sędziów „polecanych” będą umieszczone w zakładce „sędziowie” na stronie ligi.
20. W wypadku złej pracy sędziego
szef drużyny musi przekazać krótkie uzasadnienie mailowe
do szefa komisji sędziowskiej (januszlazar@hotmail.com).
Sędzia, którego poziom sędziowania będzie niedopuszczalny zostanie odsunięty od
sędziowania w Lidze.
21. Szefowie obu drużyn, które
rozegrały mecz niezwłocznie po zakończeniu meczu są zobowiązani przekazać za
pomocą SMS-u wynik meczu komisarzowi Ligi (603
770 779). Szef drużyny gospodarzy przekazuje ponadto imię i nazwisko
sędziego lub sędziów (jeżeli było dwóch). Szef drużyny
przegranej napisze imię i nazwisko najlepszego zawodnika z drużyny zwycięskiej
MVP. Może oczywiście ten wybór konsultować z kapitanem drużyny przeciwnej.
22. Przedstawiciel
drużyny gospodarzy meczu (szef lub inna wyznaczona osoba) najpóźniej następnego
dnia po meczu, zobowiązana jest przesłać krótki opis meczu (max 220 znaków).
Opisy proszę przesyłać pocztą elektroniczną na adres: tados2@o2.pl opisy te będą publikowane na stronie Ligi (opisy można
również umieszczać na forum ligowym). Opis zawsze jest podpisany przez autora.
23. Aktualna tabela oraz wyniki
wszystkich meczów będą umieszczone na stronie internetowej Ligi.
24. W trakcie trwania Ligi można
zgłaszać dodatkowych zawodników, ale tylko do momentu rozpoczęcia rundy rewanżowej (czyli do 29 listopada w I lidze i do 10 stycznia
w II lidze).
25. W meczu może wystąpić tylko zawodnik,
który jest umieszczony w składzie danej drużyny na stronie internetowej Ligi.
Zawodnik może być umieszczony na stronie Ligi tylko po podpisaniu przez niego
oświadczenia, które musi być dostarczone do komisarza Ligi.
26. Jeden zawodnik może być zgłoszony
tylko do jednej drużyny. W trakcie trwania Ligi nie ma możliwości zmiany
drużyny. Wyjątek stanowi tylko sytuacja, kiedy jedna z drużyn wycofa się z
rozgrywek w trakcie trwania Ligi, wtedy zawodnicy z tej drużyny mogą być
wchłonięci do innych zespołów (ale tylko do momentu
rozpoczęcia rundy rewanżowej).
27. W Lidze nie mogą brać udziału
zawodnicy, którzy posiadają aktualną licencję Wojewódzkiego Związku Piłki
Siatkowej lub Polskiego Związku Piłki Siatkowej. Decydujące w tej kwestii jest
to, czy zawodnik został wpisany do protokołu meczowego w sezonie 2015/2016
rozgrywek prowadzonych przez Wojewódzki Związek Piłki Siatkowej lub Polski
Związek Piłki Siatkowej.
28. Wyjątek stanowią młodzieżowe
drużyny klubowe (a nie pojedynczy zawodnicy), które w rozgrywkach Ligi mogą
brać udział za zgodą Rady Ligi.
29. W przypadku wystąpienia w meczu
zawodnika nieuprawnionego do gry, drużyna przeciwna wygrywa spotkanie
walkowerem. Zawodnik ten
zostaje automatycznie wykluczony z rozgrywek ligi do końca sezonu.
30. Drużyna może oddać tylko trzy
mecze walkowerem w trakcie trwania całych rozgrywek Ligi. Kolejny walkower
będzie oznaczał wycofanie drużyny z rozgrywek. Rada ligi będzie podejmowała decyzje o dodatkowych
sankcjach w sytuacjach, gdy któraś drużyna odda mecz walkowerem w fazie play-off lub w końcówce sezonu.
31. W wyjątkowym przypadku (wypadki
losowe – kontuzja, kłopoty komunikacyjne itp.) drużyna może wystąpić w meczu w
pięcioosobowym składzie – nie może to być jednak “zagrywka taktyczna”. Również
jedynie z powodu kontuzji jednego z zawodników, można dokonać „awaryjnej” zmiany libero (czyli libero może zastąpić kontuzjowanego
zawodnika grającego na innej pozycji, ale tylko, jeżeli nie ma innych
rezerwowych).
32. W wypadku wycofania się którejś z
drużyn z Ligi, przed zakończeniem rundy zasadniczej rozgrywek – wszystkie
wyniki meczów z udziałem tej drużyny zostają anulowane. W wypadku wycofania się
drużyny w trakcie trwania rundy play off wszystkie mecze z udziałem tej drużyny w rundzie play off – zostają anulowane
(wyniki z rundy zasadniczej pozostają).
33. O miejscu w tabeli decyduje
większa liczba zdobytych punktów. W razie równej liczby punktów lepsza różnica
setów, a w dalszej kolejności wynik bezpośrednich spotkań.
34. W wypadku, gdy powyższe zasady
nie rozstrzygną o miejscu jednej z dwóch drużyn, Rada Ligi ustali termin
dodatkowego meczu na neutralnym terenie lub zostanie przeprowadzone losowanie
(decyzje podejmuje Rada Ligi).
35. Zasady punktowania meczy: mecz
wygrany 3:0 lub 3:1 to 3 pkt., mecz wygrany 3:2 to 2 pkt., mecz przegrany 2:3 to 1 pkt.,
mecz przegrany 1:3 lub 0:3 to 0 pkt., walkower to
punkt ujemny – 1 pkt. (0:3).
36. Drużyny będą grały w odpowiednich ligach zgodnie z
miejscem zajętym w poprzednim sezonie, szczególną sytuacją jest rozpad drużyny
na dwie (lub więcej) ekip:
·
ekipy się dogadują między sobą, kto zachowuje prawo do miejsca z poprzedniego
sezonu a kto będzie grał, jako nowa drużyna,
·
jeżeli nie ma porozumienia, to prawo do miejsca z poprzedniego sezonu
zachowuje ta ekipa gdzie zostało więcej zawodników z poprzedniego sezonu
(decyduje lista ze strony ligi),
·
jeżeli jest po równo, to decyduje to, gdzie odszedł szef drużyny z
poprzedniego sezonu lub, jeżeli go nie ma, to wiceszef,
·
sporne kwestie rozstrzyga Rada Ligi.
37. W sezonie 2015/2016 - I liga
będzie liczyła ponownie dwanaście drużyn, pozostałe drużyny będą grały w II
lidze, III liga nie będzie tworzona.
38. Szczegółowy system rozgrywek
:
Rozgrywki w I lidze (gra 12 najlepszych
ekip z poprzedniego sezonu) według następującego systemu:
Etap I - Runda zasadnicza - każdy z każdym
mecz i rewanż
Etap II – o mistrzostwo ligi:
dwie rundy Play-off (osiem pierwszych drużyn).
Ropiska pierwszej rundy play-off:
o miejsca |
|
od 1 do 8 |
1 |
: |
8 |
4 |
: |
5 |
3 |
: |
6 |
2 |
: |
7 |
W drugiej rundzie play-off
zagrają ze sobą zwycięscy oraz przegrani z sąsiednich par.
Play-off będzie rozgrywany do dwóch wygranych
meczy z tym, że gospodarzem pierwszego i ewentualnego trzeciego meczu będzie
drużyna, która zajęła wyższe miejsce w tabeli po rundzie zasadniczej (wskazana
na pierwszym miejscu powyżej). Mecze w tych rundach rozgrywamy również do
trzech wygranych setów. W fazie play-off nie liczy
się już punktów, liczą się już tylko zwycięstwa, stosunek setów nie ma już
znaczenia.
Etap II – o utrzymanie w I lidze:
jedna runda Play-off (cztery ostatnie drużyny) w tym
sezonie dwie drużyny spadną do II ligi.
Rozpiska tej rundy play-off:
o miejsca |
|
od 9 do 12 |
9 |
: |
12 |
10 |
: |
11 |
Play-off o utrzymanie będzie rozgrywany do
trzech wygranych meczy z tym, że gospodarzem pierwszego, trzeciego i ewentualnego
piątego meczu będzie drużyna, która zajęła wyższe miejsce w tabeli po rundzie
zasadniczej (wskazana na pierwszym miejscu powyżej). Mecze rozgrywamy również
do trzech wygranych setów. W fazie play-off nie liczy
się już punktów, liczą się już tylko zwycięstwa, stosunek setów nie ma już
znaczenia.
Ta runda play-off
rozstrzygnie sprawę awansów i spadków, gdyż drużyny które
przegrają rywalizację w swojej parze spadają do II ligi.
Etap III – Turniej
Finałowy. Grają ze sobą zwycięscy z rundy play-off o
miejsca wyższe i przegrani o miejsca niższe. Jednodniowy turniej na jednej
hali, każda drużyna rozegra po jednym meczu. Wszystkie mecze będą rozegrane do
dwóch wygranych setów, jedynie mecz o miejsce I będzie rozegrany do trzech
wygranych setów.
Rozgrywki w II lidze: Do drugiej ligi zgłosiło się 15 drużyn, awans do I ligi
wywalczą dwie najlepsze drużyny (po rundzie zasadniczej).
Etap I – Tylko runda zasadnicza - każdy z
każdym mecz i rewanż.
Etap II – Turniej
Finałowy - będzie rozegrany w parach. Grają ze sobą drużyny sąsiadujące w
tabeli o miejsca wyższe (czyli 1 z 2, 3 z 4 itd.).
Jednodniowy turniej na jednej hali, każda z tych drużyn rozegra po jednym
meczu. Wszystkie mecze będą rozegrane do dwóch wygranych setów.
39. Od sierpnia 2015 roku sponsorem
głównym naszej ligi została Grupa Atlas Tours. W
związku z tym zmieniła się nazwa Ligi na: Amatorska Liga Piłki Siatkowej Atlas
Tours.
.
Załączniki do
pobrania:
wzór
karty zgłoszenia w html (kliknij)
pobierz kartę zgłoszenia do excela
(kliknij)
wzór
dodatkowej karty zgłoszenia w html (kliknij)
pobierz
dodatkową kartę zgłoszenia do excela (kliknij)