REGULAMIN XV
EDYCJI AMATORSKIEJ LIGI PIŁKI SIATKOWEJ LEON INTERNET 2013-2014
1. Amatorska liga działa, jako sekcja
Towarzystwa Sportowego VOLLEY Rybnik (osobowość prawna) a jej funkcjonowanie w
całości opiera się na społecznej działalności osób, które biorą w niej udział.
2. Celem Ligi jest umożliwienie i
prowadzenie rywalizacji pomiędzy amatorskimi męskimi drużynami grającymi w
piłkę siatkową.
3. Najważniejszą zasadą jest
rozgrywanie spotkań według zasad fair play i sportowego ducha.
4. Nadzór nad rozgrywkami sprawuje
Rada Ligi (skład Rady w zakładce kontakt), - której zadaniem jest czuwanie nad
prawidłowym prowadzeniem rozgrywek oraz rozpatrywanie ewentualnych spraw
spornych czy protestów. Rada Ligi podejmuje decyzje zwykłą większością głosów,
przy obecności, co najmniej połowy jej członków. Decyzje podjęte przez Radę
Ligi są ostateczne.
5. Obsługę administracyjną
(zgłoszenia, wyniki, prowadzenie tabeli itp.) prowadzi Tadeusz Bonk (komisarz
Ligi) – tel. 603 770 779 e.mail: tados2@o2.pl
6. Warunkiem uczestnictwa w Lidze
jest dokonanie do dnia 12 września 2013 r. wpłaty (wpisowe – składka
członkowska) w wysokości 400 zł od drużyny (istnieje możliwość rozłożenia
wpłaty wpisowego na dwie raty: pierwsza rata minimum 200 zł - wpłata do 12
września, a druga rata - pozostała kwota do 31 grudnia 2013 r.) na konto: TS
VOLLEY numer rachunku: DB PBC SA 36 1910 1048 2514 0285 3103 0001 (z dopiskiem Amatorska Liga i nazwą
drużyny) oraz złożenie pisemnego zgłoszenia drużyny na ręce komisarza Ligi,
(karta zgłoszenia do pobrania poniżej regulaminu) zawierającego:
·
listę zawodników (min 6 osób)
·
nazwę drużyny
·
imię i nazwisko szefa drużyny i jego zastępcy, telefony kontaktowe, adresy
mailowe
·
oświadczenie o stanie zdrowia, o rozgrywaniu spotkań na własne ryzyko
itd. (w przypadku osób niepełnoletnich, dodatkowo wymagana jest pisemna zgoda
rodziców na udział w rozgrywkach ligi)
·
oświadczenie o zgodzie na umieszczenie na stronie internetowej danych
osobowych i zdjęcia
·
adres sali gimnastycznej (oraz dzień tygodnia i godzinę), na której będą
rozgrywane mecze (podajemy godzinę wejścia na salę, mecz powinien rozpocząć się
nie później niż 30 minut po tej godzinie)
·
informację czy kibice powinni posiadać obuwie zamienne na sali gimnastycznej
7. Wpisowe w całości będzie
przeznaczone na ubezpieczenie Ligi (NW) oraz na organizację Turnieju
Finałowego, w tym na zakup nagród dla uczestników (max 12 na drużynę). Wpisowe
od drużyn, które wycofały się w trakcie rozgrywek nie podlega zwrotowi.
8. Mecze będą rozgrywane zgodnie z
przepisami PZPS (dostępne np. na stronie PZPS: http://www.pzps.pl/) chyba, że w szczególnych sytuacjach poniższy regulamin
stanowi inaczej.
9. Mecze będą rozgrywane zgodnie z
harmonogramem, w godzinach od 18.00 do 22.00 (rozgrzewka może się rozpocząć o 17.30), z
częstotliwością jeden mecz w tygodniu, od poniedziałku do piątku. Wyjątek
stanowi Turniej finałowy, który będzie rozegrany w sobotę.
10. Początek rozgrywek w tej edycji
Ligi to 23 września 2013.
11. Szef drużyny jest zobowiązany do
bieżącego śledzenia strony internetowej Ligi, gdyż będą na niej umieszczane
wszelkie komunikaty, zmiany, terminarze, składy itp.
12. Terminarz rozgrywek będzie
dostępny na stronie internetowej; będzie on traktowany, jako „żelazny
terminarz”, więc nie będzie obowiązku potwierdzania daty, godziny i miejsca
rozgrywanego spotkania. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy któraś z drużyn zmieni w
trakcie rozgrywek miejsce lub termin rozgrywania meczy u siebie. Szef tej
drużyny będzie zobowiązany telefonicznie (na tydzień przed terminem meczu)
poinformować o tym fakcie szefów najbliższych drużyn przeciwnych.
13. W wyjątkowych wypadkach, drużyna
przez pewien czas może wszystkie mecze rozgrywać na wyjeździe (np. z powodu
remontu hali).
14. Każda drużyna ma prawo w sezonie
dwa razy przełożyć mecz (bez podawania przyczyny przełożenia).
·
O
fakcie przełożenia szef drużyny musi poinformować drużynę przeciwną i komisarza
ligi najpóźniej 24 godziny przed terminem meczu.
·
Mecz
przełożony musi być rozegrany nie później niż w ostatnim tygodniu danego etapu
rozgrywek, w przeciwnym razie obie drużyny zostają ukarane walkowerem “-1 pkt.”. Jeżeli wina będzie po stronie tylko jednej drużyny
wtedy ukarana będzie tylko ona (sprawy sporne rozstrzyga Rada Ligi).
·
Oczywiście,
jeżeli szefowie obu ekip wspólnie to ustalą, to przełożenie może nastąpić nawet
na pięć minut przed godziną rozpoczęcia meczu.
·
Nie
wolno przekładać meczu, jeżeli nie da się ustalić terminu rozegrania go (np.
ostatnia kolejka rundy lub faza play-off).
·
W
terminie do 7 dni od daty, kiedy mecz miał być rozegrany, szef drużyny, która
wnioskowała o przełożenie musi podać komisarzowi Ligi nowy termin rozegrania
tego meczu. Szef drugiej drużyny musi w tym zakresie współpracować z szefem
drużyny wnioskującej o przełożenie (nie może być mowy o negowaniu
wszystkich propozycji nowych terminów).
·
Liga
powstała po to, by mecze rozgrywać (a nie po to, by je wygrywać walkowerami),
więc szefowie obu drużyn muszą dopełnić wszelkich starań, by mecz ten rozegrać
w innym terminie.
·
Jeżeli
nie można ustalić nowego terminu na swojej hali, można mecz rozegrać „na
wyjeździe” lub na innej hali.
·
Do
limitu dwóch przełożeń nie będzie zaliczane przełożenie meczu w ramach danego
tygodnia (danej kolejki – np. z poniedziałku na środę lub zmiana
gospodarza meczu) ani też rozegranie meczu wcześniej (awansem), ale zmiana
ustalonego raz terminu rozegrania meczu przełożonego będzie traktowana, jako
kolejne przełożenie.
15. Do obowiązków gospodarza (w
terminarzu umieszczony na pierwszym miejscu) należy zabezpieczenie:
·
osoby do sędziowania (wyposażonej w gwizdek)
zalecane jest by korzystać z sędziów z listy, która znajduje się w zakładce
"sędziowie"
·
hali - sali gimnastycznej z wytyczonym pełnowymiarowym boiskiem do siatkówki
·
siatki i antenek (przypominam o prawidłowej wysokości siatki – 2,43m),
·
piłki meczowej – klejonej (mecze rozgrywamy najlepszą piłką, jaka znajduje
się na sali – o wyborze piłki decyduje sędzia),
·
szatni, najlepiej zamykanej (wskazany dostęp do prysznicy)
·
apteczki - może być bardzo prowizoryczna (plaster, bandaż
elastyczny, lód)
·
tablicy wyników - może być bardzo prowizoryczna, ale musi być
czytelna (widoczna)
W razie trudności z zabezpieczeniem np. piłki meczowej, szef
gospodarzy informuje na tydzień przed meczem szefa drużyny przeciwnej, że
trzeba przyjechać z własną piłką meczową itd.
Piłki na rozgrzewkę zawsze lepiej wozić swoje.
16. Wskazane jest, by drużyna
występowała w jednolitych koszulkach z numerami z przodu i z tyłu.
17. Jeżeli w drużynie występuje zawodnik
na pozycji libero, to jego strój musi zdecydowanie odróżniać go od pozostałych
zawodników.
18. Sędziowanie w Naszej Lidze –
powołano komisję sędziowską i jej szefa – Janusza Lazara. Do jej zadań będzie
należało:
· Załatwianie spraw spornych związanych
z sędziowaniem.
· Ocenianie postawy fair play (szeroko
rozumianej) poszczególnych drużyn. Trzy, najlepsze drużyny, które zbiorą
najwięcej punktów fair play w ciągu całego sezonu, na turnieju finałowym
zostaną nagrodzone. Skala ocen będzie taka sama jak oceny pracy sędziów, czyli
tzw. „szkolna” w skali od 1 do 6 (1 – niedostateczna, 2 – dopuszczająca, 3 –
dostateczna, 4 – dobra, 5 – bardzo dobra, 6 – celująca).
· Przyznawanie nagród fair play.
· Przygotowanie listy sędziów
„polecanych” do sędziowania meczy ligowych.
· Wprowadzanie ogólnych ustaleń w
sprawie przepisów stosowanych w naszej lidze itd.
· Obsada sędziowska turnieju
finałowego.
Regulamin komisji sędziowskiej, jej komunikaty, oceny
sędziów, oceny postawy fair play i lista sędziów „polecanych” będą umieszczone
w zakładce „sędziowie” na stronie ligi.
19. Praca sędziego podlega ocenie w
sześciostopniowej skali tzw. szkolnej, od 1 do 6 (1 – niedostateczna, 2 –
dopuszczająca, 3 – dostateczna, 4 – dobra, 5 – bardzo dobra, 6 – celująca).
Ocenę ustala drużyna „przyjezdna”. Oceny są prezentowane na stronie
internetowej Ligi. W wypadku złej pracy sędziego (otrzymania oceny niższej niż
3j) szef drużyny oceniającej musi przekazać krótkie uzasadnienie mailowe do
szefa komisji sędziowskiej (januszlazar@hotmail.com). Sędzia, który otrzyma trzy oceny niedostateczne będzie
odsunięty od sędziowania w Lidze.
20. Szefowie obu drużyn, które
rozegrały mecz niezwłocznie po zakończeniu meczu są zobowiązani przekazać za
pomocą SMS-u wynik meczu komisarzowi Ligi (603 770 779). Szef drużyny
gospodarzy przekazuje wynik meczu oraz imię i nazwisko sędziego. Szef drużyny
przyjezdnej przekazuje wynik meczu i ocenę pracy sędziego. Również w smsie
należy podać nazwisko najlepszego zawodnika z drużyny przeciwnej (obowiązkowo).
Na podstawie tak zebranych głosów na koniec sezonu nominujemy najlepszych
zawodników do głosownia na MVP następnej edycji Ligi.
21. Przedstawiciel
drużyny gospodarzy meczu (szef lub inna wyznaczona osoba) najpóźniej następnego
dnia po meczu, zobowiązana jest przesłać krótki opis meczu (max 220 znaków).
Opisy proszę przesyłać pocztą elektroniczną na adres: tados2@o2.pl opisy te będą publikowane na stronie Ligi (opisy można
również umieszczać na forum ligowym).
22. Aktualna tabela oraz wyniki
wszystkich meczów będą umieszczone na stronie internetowej Ligi.
23. W trakcie trwania Ligi można
zgłaszać dodatkowych zawodników, ale tylko do momentu rozpoczęcia rundy
rewanżowej, czyli do 22 listopada w II lidze grupa A, do 2 grudnia w II lidze
grupa B oraz do 10 stycznia w I lidze.
24. W meczu może wystąpić tylko
zawodnik, który jest umieszczony w składzie danej drużyny na stronie
internetowej Ligi. Zawodnik może być umieszczony na stronie Ligi tylko po
podpisaniu przez niego oświadczenia, które musi być dostarczone do komisarza
Ligi.
25. Jeden zawodnik może być zgłoszony
tylko do jednej drużyny. W trakcie trwania Ligi nie ma możliwości zmiany
drużyny. Wyjątek stanowi tylko sytuacja, kiedy jedna z drużyn wycofa się z
rozgrywek w trakcie trwania Ligi, wtedy zawodnicy z tej drużyny mogą być
wchłonięci do innych zespołów (ale tylko do momentu
rozpoczęcia rundy rewanżowej).
26. W Lidze nie mogą brać udziału
zawodnicy, którzy posiadają aktualną licencję Wojewódzkiego Związku Piłki
Siatkowej lub Polskiego Związku Piłki Siatkowej. Decydujące w tej kwestii jest
to, czy zawodnik został wpisany do protokołu meczowego w sezonie 2013/2014
rozgrywek prowadzonych przez Wojewódzki Związek Piłki Siatkowej lub Polski
Związek Piłki Siatkowej.
27. Wyjątek stanowią młodzieżowe
drużyny klubowe (a nie pojedynczy zawodnicy), które w rozgrywkach Ligi mogą
brać udział za zgodą Rady Ligi.
28. W przypadku wystąpienia w meczu
zawodnika nieuprawnionego do gry, drużyna przeciwna wygrywa spotkanie
walkowerem.
29. Drużyna może oddać tylko trzy
mecze walkowerem w trakcie trwania całych rozgrywek Ligi. Kolejny walkower
będzie oznaczał wycofanie drużyny z rozgrywek.
30. W wyjątkowym przypadku (wypadki
losowe – kontuzja, kłopoty komunikacyjne itp.) drużyna może wystąpić w meczu w
pięcioosobowym składzie – nie może to być jednak “zagrywka taktyczna”. Również
jedynie z powodu kontuzji jednego z zawodników, można dokonać „awaryjnej” zmiany libero (czyli libero może zastąpić kontuzjowanego
zawodnika grającego na innej pozycji, ale tylko, jeżeli nie ma innych
rezerwowych).
31. W wypadku wycofania się którejś z
drużyn z Ligi, przed zakończeniem rundy zasadniczej rozgrywek – wszystkie
wyniki meczów z udziałem tej drużyny zostają anulowane. W wypadku wycofania się
drużyny w trakcie trwania rundy play off wszystkie mecze z udziałem tej drużyny
w rundzie play off – zostają anulowane (wyniki z rundy zasadniczej pozostają).
32. O miejscu w tabeli decyduje
większa ilość zdobytych punktów. W razie równej ilości punktów lepsza różnica
setów, a w drugiej kolejności wynik bezpośrednich spotkań.
33. W wypadku, gdy powyższe zasady
nie rozstrzygną o miejscu jednej z dwóch drużyn, Rada Ligi ustali termin
dodatkowego meczu na neutralnym terenie lub zostanie przeprowadzone losowanie
(decyzje podejmuje Rada Ligi).
34. Zasady punktowania meczy: mecz
wygrany 3:0 lub 3:1 to 3 pkt., mecz wygrany 3:2 to 2 pkt., mecz przegrany 2:3
to 1 pkt., mecz przegrany 1:3 lub 0:3 to 0 pkt., walkower to – 1 pkt. (0:3).
35. Drużyny będą grały w odpowiednich ligach zgodnie z
miejscem zajętym w poprzednim sezonie, szczególną sytuacją jest rozpad drużyny
na dwie (lub więcej) ekip:
·
ekipy się dogadują między sobą, kto zachowuje prawo do miejsca z poprzedniego
sezonu a kto będzie grał, jako nowa drużyna,
·
jeżeli nie ma porozumienia, to prawo do miejsca z poprzedniego sezonu
zachowuje ta ekipa gdzie zostało więcej zawodników z poprzedniego sezonu
(decyduje lista ze strony ligi),
·
jeżeli jest po równo, to decyduje to, gdzie odszedł szef drużyny z
poprzedniego sezonu lub, jeżeli go nie ma, to wiceszef,
·
sporne kwestie rozstrzyga Rada Ligi.
36. W sezonie 2013/2014 - I liga będzie
liczyła dwanaście drużyn, pozostałe drużyny będą grały w II lidze, III liga nie
będzie tworzona.
Rozgrywki w I lidze (gra 12
najlepszych ekip z poprzedniego sezonu) według następującego systemu:
Etap I - Runda zasadnicza - każdy z każdym
mecz i rewanż
Etap II – Play-off będzie rozgrywany w czwórkach. W
fazie play-off nie liczy się już punktów, liczą się
już tylko zwycięstwa, stosunek setów nie ma już znaczenia.
1 runda play-off będzie rozgrywana
do dwóch wygranych meczy z tym, że gospodarzem pierwszego i ewentualnego
trzeciego meczu będzie drużyna, która zajęła wyższe miejsce w tabeli swojej
grupy. Mecze w tych rundach rozgrywamy również do trzech wygranych setów.
Etap III – Play-off Turniej Finałowy. Grają ze sobą
zwycięscy z I rundy play-off o miejsca wyższe i
przegrani o miejsca niższe. Jednodniowy turniej na jednej hali, każda drużyna
rozegra po jednym meczu. Wszystkie mecze będą rozegrane do dwóch wygranych
setów, jedynie mecz o miejsce I będzie rozegrany do trzech wygranych setów.
Rozgrywki w II lidze: Do drugiej ligi zgłosiło się 17 drużyn, co wymusza podział
tej ligi na dwie grupy. Drużyny z poprzedniego sezonu zostały rozstawione w
grupach zgodnie z tabelą końcową.
Etap I – Runda zasadnicza - każdy z każdym
mecz i rewanż w dwóch grupach (grupa A - 9 drużyn, grupa B - 8 drużyn).
Etap II – Po
rundzie zasadniczej, drużyny, które zajęły miejsca 1-4 w swoich grupach (czyli 8) utworzą grupę grającą o awans (o miejsca
1-8) a pozostałe drużyny (czyli 9) utworzą grupę grającą o miejsca 9-17. W
grupach tych gramy mecz i rewanż, ale tylko z drużynami, z którymi jeszcze nie
graliśmy a punkty z rundy zasadniczej zaliczają nam się tylko te zdobyte na
drużynach, które teraz są w naszej grupie. Z każdą drużyną gra się tylko jeden
dwu-mecz, albo w rundzie zasadniczej albo grając w grupie miejsca 1-8 lub
9-17). Drużyna, która zajmie 17 miejsce zakończy rozgrywki na tym etapie.
Etap III – Play-off Turniej Finałowy - będzie rozegrany
w parach. Grają ze sobą drużyny sąsiadujące w tabeli o miejsca wyższe (czyli 1 z 2, 3 z 4 itd.). Jednodniowy turniej na
jednej hali, o miejsca 1-16, każda z tych drużyn rozegra po jednym meczu.
Wszystkie mecze będą rozegrane do dwóch wygranych setów.
37. Ostatnie dwie
ekipy z I ligi spadają do II ligi a dwie pierwsze z II ligi awansują do I ligi.
38. Jeżeli do następnego sezonu nie zgłosi się któraś z
drużyn mających prawo grać w I lidze to w jej miejsce wejdzie kolejno:
·
drużyna, która zajęła 11 miejsce w I lidze w poprzednim sezonie
·
drużyna, która zajęła 3 miejsce w II lidze w poprzednim sezonie
·
drużyna, która zajęła 12 miejsce w I lidze w poprzednim sezonie
·
drużyna, która zajęła 4 miejsce w II lidze w poprzednim sezonie
itd.
39. Kilkuletnia już współpraca naszej
Ligi z Regionalnym operatorem telekomunikacyjnym Leon doczekała się
sfinalizowania i została podpisana pomiędzy nami umowa sponsoringowa.
W zamian za wsparcie, firmie Leon
przyznano tytuł Sponsora Głównego Ligi. W związku z tym zmieniła się nazwa Ligi
na: Amatorska Liga Piłki Siatkowej Leon Internet.
Proszę, więc używać (we wszystkich
komunikatach, publikacjach itp.) już tylko nazwy: Amatorska Liga Piłki
Siatkowej Leon Internet (dopuszczalny skrót: ALPS Leon Internet)..
.
Załączniki do
pobrania:
pobierz regulamin do worda
(kliknij)
wzór
karty zgłoszenia w html (kliknij)
pobierz kartę zgłoszenia do excela (kliknij)
wzór dodatkowej karty
zgłoszenia w html (kliknij)
pobierz dodatkową kartę
zgłoszenia do excela (kliknij)