REGULAMIN XIX EDYCJI AMATORSKIEJ LIGI PIŁKI
SIATKOWEJ ATLAS TOURS 2017-2018
1. Amatorska liga działa, jako sekcja
Towarzystwa Sportowego VOLLEY Rybnik (osobowość prawna) a jej funkcjonowanie w całości
opiera się na społecznej działalności osób, które biorą w niej udział.
2. Od sierpnia 2015 roku sponsorem głównym
naszej ligi została Grupa Atlas Tours. W związku z tym pełna nazwa ligi to:
Amatorska Liga Piłki Siatkowej Atlas Tours.
3. Celem Ligi jest umożliwienie i
prowadzenie rywalizacji pomiędzy amatorskimi męskimi drużynami grającymi w
piłkę siatkową.
4. Najważniejszą zasadą jest rozgrywanie
spotkań według zasad fair play i sportowego ducha.
5. Nadzór nad rozgrywkami sprawuje Rada
Ligi (skład Rady w zakładce kontakt), - której zadaniem jest czuwanie nad
prawidłowym prowadzeniem rozgrywek oraz rozpatrywanie ewentualnych spraw
spornych czy protestów. Rada Ligi podejmuje decyzje zwykłą większością głosów,
przy obecności, co najmniej połowy jej członków. Decyzje podjęte przez Radę
Ligi są ostateczne.
6. Obsługę administracyjną (zgłoszenia,
wyniki, prowadzenie tabeli itp.) prowadzi Tadeusz Bonk (komisarz Ligi) – tel.
603 770 779 e.mail: tados2@o2.pl
7. Warunkiem uczestnictwa w Lidze jest
dokonanie do dnia 15 września 2017
r. wpłaty (wpisowe –
składka członkowska) w wysokości
500 zł od drużyny (istnieje
możliwość rozłożenia wpłaty wpisowego na dwie raty: pierwsza rata minimum 250
zł - wpłata do 15 września, a druga rata - pozostała kwota do 31 grudnia 2017
r.) na konto: TS VOLLEY numer rachunku: DB PBC SA 36 1910 1048 2514 0285 3103
0001 (z dopiskiem Amatorska Liga i nazwą drużyny) oraz złożenie pisemnego
zgłoszenia drużyny na ręce komisarza Ligi, (karta zgłoszenia do pobrania
poniżej regulaminu) zawierającego:
· listę zawodników (od 6
do 19 osób)
· nazwę drużyny
· imię i nazwisko szefa
drużyny i jego zastępcy, telefony kontaktowe, adresy mailowe
· oświadczenie o stanie zdrowia,
o rozgrywaniu spotkań na własne ryzyko itd. (w przypadku osób niepełnoletnich,
dodatkowo wymagana jest pisemna zgoda rodziców na udział w rozgrywkach ligi)
· oświadczenie o zgodzie
na umieszczenie na stronie internetowej danych osobowych i zdjęcia
· adres sali
gimnastycznej (oraz dzień tygodnia i godzinę), na której będą rozgrywane mecze (podajemy godzinę
rozpoczęcia meczu, wejście na salę powinno być możliwe, co najmniej 30 minut
przed tą godziną)
· informację czy kibice
powinni posiadać obuwie zamienne na sali gimnastycznej
Bardzo proszę by wypełnioną kartę w Excelu
przesłać najpierw poczta elektroniczną (mailem) gdyż to umożliwi szybkie
przekopiowanie zgłoszenia na stronę ligi.
8. Dodatkowe warunki związane z zgłoszeniem
do ligi
· Wypełnienie karty zgłoszenia jest
jednocześnie oświadczeniem o zapoznaniu wszystkich wpisanych na listę z treścią
niniejszego regulaminu i akceptacją jego warunków.
· Zgłoszenie udziału w lidze oznacza zgodę
na wykorzystanie zdjęć, nagrań filmowych oraz wywiadów z zawodnikiem, a także
wyników z danymi osobowymi przez prasę, radio, telewizję, a także za
pośrednictwem strony internetowej Ligi oraz stron z nim powiązanych.
· Każdy zawodnik wpisany na listę
oświadcza, że jest zdrowy i nie posiada przeciwwskazań medycznych do uprawiania
intensywnego wysiłku sportowego.
· Każdy zawodnik gra na własną
odpowiedzialność (w przypadku zawodników niepełnoletnich na odpowiedzialność
rodziców lub prawnych opiekunów).
· Zgłoszenie zawodnika jest jednoznaczne z
wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Organizatora zgodnie z
ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133,
poz.883).
· Zawodnik podpisując listę zgłoszenia
deklaruje, że podane dane są prawdziwe, i że znane mu są przepisy art. 233
Kodeksu Karnego o odpowiedzialności karnej za podanie danych niezgodnych z
rzeczywistością.
9. Wpisowe w całości będzie przeznaczone na
ubezpieczenie Ligi (NNW i OC turnieju finałowego) oraz na organizację Turnieju
Finałowego. Wpisowe od drużyn, które wycofały się w trakcie rozgrywek nie
podlega zwrotowi.
10. Każda drużyna jest zobowiązana do
dostarczania wersji elektronicznej aktualnego zdjęcia drużyny (wraz z opisem) tylko w wersji jpg – zdjęcie musi być aktualizowane,
jeżeli następują zmiany w składzie. W meczu może wystąpić tylko zawodnik, którego aktualne
zdjęcie jest umieszczone w zakładce danej drużyny na stronie internetowej Ligi.
Proponujemy by drużyny odeszły od zwyczaju robienia zdjęć grupowych a w zamian
sporządzały składankę zdjęć portretowych z podpisami gdyż takie „tablo” łatwiej będzie aktualizować dokładając kolejne
zdjęcia.
11. Mecze będą rozgrywane zgodnie z przepisami
PZPS (dostępne np. na stronie PZPS: http://www.pzps.pl/) chyba, że w
szczególnych sytuacjach poniższy regulamin stanowi inaczej.
12. Mecze będą rozgrywane zgodnie z
harmonogramem, w godzinach od 18.00 do 22.00 (rozgrzewka może się rozpocząć o
17.30), z częstotliwością jeden mecz w tygodniu, od poniedziałku do piątku.
Wyjątek stanowi Turniej Finałowy, który będzie rozegrany w sobotę 19 lub 26 maja.
13. Początek rozgrywek ligi zaplanowano na 25 września 2017 r.
14. Szef drużyny jest zobowiązany do
bieżącego śledzenia strony internetowej Ligi, gdyż będą na niej umieszczane
wszelkie komunikaty, zmiany, terminarze, składy itp.
15. Terminarz rozgrywek jest dostępny na
stronie internetowej; będzie on traktowany, jako „żelazny terminarz”, więc nie
będzie obowiązku potwierdzania daty, godziny i miejsca rozgrywanego spotkania.
Wyjątek stanowi sytuacja, gdy któraś z drużyn zmieni w trakcie rozgrywek
miejsce lub termin rozgrywania meczy u siebie. Szef tej drużyny będzie zobowiązany
telefonicznie (na tydzień przed terminem meczu) poinformować o tym fakcie
szefów najbliższych drużyn przeciwnych.
16. W wyjątkowych wypadkach, drużyna przez
pewien czas może wszystkie mecze rozgrywać na wyjeździe (np. z powodu remontu
hali). W sezonie 2017-2018 drużyna Artus Żory będzie większość swoich meczy
rozgrywać na wyjeździe.
17. Każda drużyna ma prawo w sezonie trzy
razy przełożyć mecz (bez podawania przyczyny przełożenia) ale
tylko wtedy kiedy da się go rozegrać w terminie późniejszym, czyli kiedy da się
ustalić nowy termin tego meczu. Drużyna przekładająca zawsze ponosi ryzyko, że
jak nie wynegocjuje nowego terminu to przegra ten mecz walkowerem.
· O fakcie przełożenia
szef drużyny musi poinformować drużynę przeciwną, sędziego i komisarza ligi
najpóźniej 24 godziny przed terminem meczu.
· Nie wolno przekładać
meczu, jeżeli nie da się ustalić terminu rozegrania go (np. ostatnia kolejka
rundy lub faza play-off).
· W terminie do 7 dni od
daty, kiedy mecz miał być rozegrany, szef drużyny, która wnioskowała o
przełożenie musi podać komisarzowi Ligi nowy termin rozegrania tego meczu. Szef
drugiej drużyny musi w tym zakresie współpracować z szefem drużyny wnioskującej
o przełożenie (nie może być mowy o negowaniu wszystkich propozycji nowych
terminów).
· Zmiana tego terminu
będzie traktowana jak kolejne przełożenie.
· Mecz przełożony musi
być rozegrany w ciągu 30 dni od pierwotnej daty, ale nie później niż w ostatnim
tygodniu danego etapu rozgrywek, w przeciwnym razie obie drużyny zostają
ukarane walkowerem “-1 pkt.”. Jeżeli wina będzie po
stronie tylko jednej drużyny wtedy ukarana będzie tylko ona (sprawy sporne
rozstrzyga Rada Ligi).
· Oczywiście, jeżeli
szefowie obu ekip wspólnie to ustalą, to przełożenie może nastąpić nawet na
pięć minut przed godziną rozpoczęcia meczu.
· Liga powstała po to, by mecze
rozgrywać (a nie po to, by je wygrywać walkowerami), więc szefowie obu drużyn
muszą dopełnić wszelkich starań, by mecz ten rozegrać w innym terminie.
· Jeżeli nie można ustalić nowego
terminu na swojej hali, można mecz rozegrać „na wyjeździe” lub na innej hali.
· Do limitu trzech
przełożeń nie będzie zaliczane przełożenie meczu w ramach danego tygodnia
(danej kolejki – np. z poniedziałku na środę lub zmiana gospodarza meczu) ani
też rozegranie meczu wcześniej (awansem), ale zmiana ustalonego raz terminu
rozegrania meczu przełożonego będzie traktowana, jako kolejne przełożenie.
18. Do obowiązków gospodarza (w terminarzu umieszczony na
pierwszym miejscu) należy zabezpieczenie:
· Osoby do sędziowania
(wyposażonej w gwizdek) zalecane jest by korzystać z sędziów z listy, która
znajduje się w zakładce "sędziowie". W decydujących meczach proszę
korzystać wyłącznie z sędziów ligowych i w miarę możliwości zabezpieczać
podwójna obsadę sędziowską
· Hali - sali
gimnastycznej z wytyczonym pełnowymiarowym boiskiem do siatkówki. Zgodnie z przepisami
PZPS wysokość wolnej przestrzeni powinna wynosić minimum 7 m od podłoża. Wolna
przestrzeń jest przestrzenią nad polem gry wolną od jakichkolwiek przeszkód,
czyli szukamy sal o mniej więcej takiej wysokości.
· Siatki i antenek
(przypominam o prawidłowej wysokości siatki – 2,43m),
· Piłki meczowej –
zgodnie z ustaleniem z zebrania szefów drużyn tylko Moltena,
(preferowany model V5M 5000). Nie gramy już tzw.
"starymi modelami" (mecze rozgrywamy czystą, najlepszą piłką, jaka
znajduje się na sali - o wyborze piłki decyduje sędzia pierwszy),
· Szatni, najlepiej
zamykanej (wskazany dostęp do prysznicy)
· Apteczki - może być
bardzo prowizoryczna (plaster, bandaż elastyczny, lód)
· Tablicy wyników - może
być bardzo prowizoryczna, ale musi być czytelna (widoczna)
· Stabilnego stanowiska
sędziowskiego (może być prowizoryczne, ale musi być bezpieczne).
19. Piłki na rozgrzewkę zawsze lepiej wozić
swoje.
20. Wskazane jest, by drużyna występowała w jednolitych
koszulkach z numerami z przodu i z tyłu.
21. Jeżeli w drużynie występuje zawodnik na
pozycji libero, to jego strój musi zdecydowanie odróżniać go od pozostałych
zawodników.
22. Całość spraw związanych z sędziowaniem w
Naszej Lidze koordynuje komisja sędziowska, której szefem jest Janusz Lazar. Do
jej zadań należy:
· Załatwianie spraw
spornych związanych z sędziowaniem.
· Przyznawanie nagród
fair play.
· Przygotowanie listy
sędziów „polecanych” do sędziowania meczy ligowych.
· Wprowadzanie ogólnych
ustaleń w sprawie przepisów stosowanych w naszej lidze itd.
· Obsada sędziowska
turnieju finałowego.
· Czuwanie nad
przestrzeganiem zasad fair play w trakcie rozgrywek.
Obowiązują sankcje indywidualne za zachowania agresywne w lidze, łącznie z
wykluczeniem z rozgrywek na jeden rok – decyzje w tej sprawie będzie
podejmowała Rada Ligi.
Regulamin komisji sędziowskiej, jej
komunikaty i lista sędziów „polecanych” będą umieszczone w zakładce „sędziowie”
na stronie ligi.
23. W wypadku złej pracy sędziego szef
drużyny musi przekazać krótkie uzasadnienie mailowe do szefa komisji
sędziowskiej (januszlazar@hotmail.com). Sędzia, którego poziom sędziowania będzie
niedopuszczalny zostanie odsunięty od sędziowania w Lidze.
24. Szefowie obu drużyn, które rozegrały
mecz niezwłocznie po zakończeniu meczu są zobowiązani przekazać za pomocą SMS-u
wynik meczu komisarzowi Ligi (603 770 779). Szef drużyny gospodarzy przekazuje
ponadto imię i nazwisko sędziego lub sędziów (jeżeli
było dwóch). Szef drużyny przegranej napisze imię i nazwisko najlepszego
zawodnika z drużyny zwycięskiej MVP. Może oczywiście ten wybór konsultować z
kapitanem drużyny przeciwnej.
25. Przedstawiciel drużyny gospodarzy meczu
(szef lub inna wyznaczona osoba) najpóźniej następnego dnia po meczu,
zobowiązana jest przesłać krótki opis meczu (max 220 znaków). Opisy proszę
przesyłać pocztą elektroniczną na adres: tados2@o2.pl opisy te będą publikowane
na stronie Ligi (opisy można również umieszczać na forum ligowym). Opis zawsze
musi być podpisany przez autora.
26. Aktualna tabela oraz wyniki wszystkich
meczów będą umieszczone na stronie internetowej Ligi.
27. W trakcie trwania Ligi można zgłaszać
dodatkowych zawodników, ale tylko do momentu rozpoczęcia rundy rewanżowej,
czyli do 17 grudnia 2017r.
28. Drużyna może liczyć maksymalnie 19
zawodników. Jest możliwość wykreślenia zawodnika ze składu drużyny (nawet jak
rozegrał już jakieś mecze) np. z powodu kontuzji lub innych decyzji
personalnych.
29. W meczu może wystąpić tylko zawodnik,
który jest umieszczony w składzie danej drużyny oraz jego zdjęcie jest
umieszczone na stronie internetowej Ligi. Zawodnik może być umieszczony na
stronie Ligi tylko po podpisaniu przez niego oświadczenia, które musi być
dostarczone do komisarza Ligi.
30. Jeden zawodnik może być zgłoszony tylko
do jednej drużyny. W trakcie trwania Ligi można dokonać zmiany drużyny (tzw. transfer) ale tylko do końca października (nie ma tu
znaczenia czy zawodnik rozegrał już jakiś mecz). Wyjątek stanowi tylko
sytuacja, kiedy jedna z drużyn wycofa się z rozgrywek w trakcie trwania Ligi,
wtedy zawodnicy z tej drużyny mogą być wchłonięci do innych zespołów
(ale tylko do momentu rozpoczęcia rundy rewanżowej).
31. W Lidze nie mogą brać udziału zawodnicy,
którzy posiadają aktualną licencję Wojewódzkiego Związku Piłki Siatkowej lub
Polskiego Związku Piłki Siatkowej. Decydujące w tej kwestii jest to, czy
zawodnik został wpisany do protokołu meczowego w sezonie 2017/2018 rozgrywek
prowadzonych przez Wojewódzki Związek Piłki Siatkowej lub Polski Związek Piłki
Siatkowej.
32. W przypadku wystąpienia w meczu zawodnika
nieuprawnionego do gry, drużyna przeciwna wygrywa spotkanie walkowerem.
Zawodnik ten zostaje automatycznie wykluczony z rozgrywek ligi do końca sezonu.
33. Drużyna może oddać tylko dwa mecze walkowerem
w trakcie trwania całych rozgrywek Ligi. Do tego limitu nie będą wliczane
walkowery za przerwane mecze (np. z powodu kontuzji, lub awarii na hali). Za
takie przerwane mecze nie będziemy również odejmowali punktów, będzie to
porażka 0-3. Kolejny walkower będzie oznaczał wycofanie drużyny z rozgrywek.
Rada ligi będzie podejmowała decyzje o dodatkowych sankcjach w sytuacjach, gdy
któraś drużyna odda mecz walkowerem w fazie play-off
lub w końcówce sezonu.
34. W wyjątkowym przypadku, jedynie z powodu
kontuzji jednego z zawodników, można dokonać „awaryjnej” zmiany libero (czyli libero może zastąpić kontuzjowanego zawodnika
grającego na innej pozycji, ale tylko, jeżeli nie ma innych rezerwowych). Jedynie w II lidze i tylko z powodu kontuzji
jednego z zawodników drużyna może dokończyć mecz w pięcioosobowym składzie –
nie może to być jednak “zagrywka taktyczna”.
35. W wypadku wycofania się którejś z drużyn
z Ligi, przed zakończeniem rundy zasadniczej rozgrywek – wszystkie wyniki meczów
z udziałem tej drużyny zostają anulowane. W wypadku wycofania się drużyny w
trakcie trwania rundy play off
wszystkie mecze z udziałem tej drużyny w rundzie play
off – zostają anulowane (wyniki z rundy zasadniczej
pozostają).
36. O miejscu w tabeli decyduje większa
liczba zdobytych punktów. W razie równej liczby punktów lepsza różnica setów, a
w dalszej kolejności wynik bezpośrednich spotkań.
37. W wypadku, gdy powyższe zasady nie
rozstrzygną o miejscu jednej z dwóch drużyn, Rada Ligi ustali termin
dodatkowego meczu na neutralnym terenie lub zostanie przeprowadzone losowanie
(decyzje podejmuje Rada Ligi).
38. Zasady punktowania meczy: mecz wygrany
3:0 lub 3:1 to 3 pkt., mecz wygrany 3:2 to 2 pkt., mecz przegrany 2:3 to 1
pkt., mecz przegrany 1:3 lub 0:3 to 0 pkt., walkower to punkt ujemny – 1 pkt.
(0:3), za walkowery tzw. obiektywne, czyli przerwane mecze np. z powodu
kontuzji, lub awarii na hali nie będziemy odejmowali punktów, będzie to porażka
0-3.
39. Drużyny będą grały w odpowiednich ligach
zgodnie z miejscem zajętym w poprzednim sezonie, szczególną sytuacją jest
rozpad drużyny na dwie (lub więcej) ekip:
· ekipy się dogadują
między sobą, kto zachowuje prawo do miejsca z poprzedniego sezonu a kto będzie
grał, jako nowa drużyna,
· jeżeli nie ma porozumienia,
to prawo do miejsca z poprzedniego sezonu zachowuje ta ekipa gdzie zostało
więcej zawodników z poprzedniego sezonu (decyduje lista ze strony ligi),
· jeżeli jest po równo, to
decyduje to, gdzie odszedł szef drużyny z poprzedniego sezonu lub, jeżeli go
nie ma, to wiceszef,
· sporne kwestie
rozstrzyga Rada
Ligi.
40. System rozgrywek w sezonie 2017/2018 -
rozgrywki będą prowadzone w obu ligach (gra po 12 ekip) według następującego systemu
(dokładnie tak samo jak w poprzednim sezonie):
Etap I - Runda zasadnicza - każdy z
każdym mecz i rewanż
Etap II – Play-off będzie rozgrywany w ósemkach.
Pierwsza ósemka, czyli osiem najlepszych drużyn z I
ligi - grają o mistrzostwo ligi
Druga ósemka, czyli cztery ostatnie drużyny z
pierwszej ligi i cztery pierwsze z drugiej ligi – grają o awans i utrzymanie w
pierwszej lidze.
Dwie najlepsze (po 1
rundzie play-off) ekipy z II ligi mają zagwarantowany
awans i w drugiej rundzie play-off zagrają o
mistrzostwo II ligi.
Dwie ostatnie (po 1
rundzie play-off) ekipy z I ligi spadają
automatycznie do II ligi i w drugiej rundzie play-off
zagrają o 11 miejsce.
Drużyny z miejsc 9 i
10 w pierwszej lidze (po 1 rundzie play-off) zagrają baraż
o utrzymanie/awans z drużynami z miejsc 3 i 4 w II lidze (po 1 rundzie play-off). Gospodarzem ewentualnego trzeciego meczu będzie
drużyna z I ligi.
Trzecia ósemka - czyli osiem ostatnich drużyn z
II ligi – grają o miejsca 5-12 w II lidze.
|
1 runda |
|
play-off |
2 runda |
|
play-off |
1 ósemka |
|
|
|
|
|
|
|
o miejsca |
|
od 1 do 8 |
o miejsca |
|
od 1 do 4 |
|
tylko |
|
1 liga |
wygrany z 1 pary |
: |
wygrany z 2 pary |
1 para |
1 |
: |
8 |
wygrany z 4 pary |
: |
wygrany z 3 pary |
2 para |
4 |
: |
5 |
o miejsca |
|
od 5 do 8 |
3 para |
3 |
: |
6 |
przegrany z 1 pary |
: |
przegrany z 2 pary |
4 para |
2 |
: |
7 |
przegrany z 4 pary |
: |
przegrany z 3 pary |
2 ósemka |
|
|
|
|
|
|
|
o awans |
|
do I ligi |
o 1 miejsce |
|
w II lidze |
|
obie |
|
ligi |
wygrany z 7 pary |
: |
wygrany z 8 pary |
5 para |
9 |
: |
12 |
baraże |
|
o awans do I ligi |
6 para |
10 |
: |
11 |
wygrany z 5 pary |
: |
przegrany z 8 pary |
7 para |
2 (2 liga) |
: |
3 (2 liga) |
wygrany z 6 pary |
: |
przegrany z 7 pary |
8 para |
1 (2 liga) |
: |
4 (2 liga) |
o 11 miejsce |
|
w I lidze |
|
|
|
|
przegrany z 5 pary |
: |
przegrany z 6 pary |
3 ósemka |
|
|
|
|
|
|
|
o miejsca |
|
od 5 do 12 |
o miejsca |
|
od 5 do 8 |
|
tylko |
|
2 liga |
wygrany z 9 pary |
: |
wygrany z 10 pary |
9 para |
5 |
: |
12 |
wygrany z 11 pary |
: |
wygrany z 12 pary |
10 para |
8 |
: |
9 |
o miejsca |
|
od 9 do 12 |
11 para |
7 |
: |
10 |
przegrany z 9 pary |
: |
przegrany z 10 pary |
12 para |
6 |
: |
11 |
przegrany z 11 pary |
: |
przegrany z 12 pary |
W drugiej rundzie play-off zagrają ze sobą zwycięscy oraz przegrani z
sąsiednich par (zgodnie z powyższą rozpiską).
Play-off będzie rozgrywany do dwóch
wygranych meczy z tym, że gospodarzem ewentualnego trzeciego meczu będzie
drużyna, która zajęła wyższe miejsce w tabeli po rundzie zasadniczej (wskazana
na pierwszym miejscu powyżej). Mecze w tych rundach rozgrywamy również do
trzech wygranych setów. W fazie play-off nie liczy
się już punktów, liczą się już tylko zwycięstwa, stosunek setów nie ma już
znaczenia.
Etap III – Turniej Finałowy. Grają ze sobą
zwycięscy z rundy play-off o miejsca wyższe i
przegrani o miejsca niższe. Jednodniowy turniej na jednej hali, każda drużyna
rozegra po jednym meczu. Wszystkie mecze będą rozegrane do dwóch wygranych
setów, jedynie mecz o miejsce I będzie rozegrany do trzech wygranych setów.