REGULAMIN
XII EDYCJI AMATORSKIEJ LIGI PIŁKI SIATKOWEJ RYBNIK 2010/2011
1. Amatorska liga działa jako sekcja
Towarzystwa Sportowego VOLLEY Rybnik (osobowość prawna) a jej funkcjonowanie w
całości opiera się na społecznej działalności osób, które biorą w niej udział.
2. Celem Ligi jest umożliwienie i
prowadzenie rywalizacji pomiędzy amatorskimi męskimi drużynami grającymi w
piłkę siatkową.
3. Najważniejszą zasadą jest
rozgrywanie spotkań według zasad fair play i
sportowego ducha.
4. Nadzór nad rozgrywkami sprawuje
Rada Ligi (skład Rady w zakładce kontakt), - której zadaniem jest czuwanie nad
prawidłowym prowadzeniem rozgrywek oraz rozpatrywanie ewentualnych spraw
spornych czy protestów. Rada Ligi podejmuje decyzje zwykłą większością głosów,
przy obecności co najmniej połowy jej członków.
Decyzje podjęte przez Radę Ligi są ostateczne.
5. Obsługę administracyjną
(zgłoszenia, wyniki, prowadzenie tabeli itp.) prowadzi Tadeusz
Bonk (komisarz Ligi) – tel. 603
770 779 e.mail: tados2@o2.pl
6. Warunkiem uczestnictwa w Lidze
jest dokonanie do dnia 15 września 2010 r. wpłaty
(wpisowe – składka członkowska) w wysokości 300 zł od drużyny (istnieje
możliwość rozłożenia wpłaty wpisowego na dwie raty: pierwsza rata minimum 150
zł - wpłata do 15 września, a druga rata - pozostała kwota do 31 grudnia 2010
r.) na konto: TS VOLLEY numer rachunku: DB PBC SA 36 1910 1048 2514 0285 3103 0001 (z dopiskiem Amatorska Liga i nazwą
drużyny) oraz złożenie pisemnego zgłoszenia drużyny na ręce komisarza Ligi,
(karta zgłoszenia do pobrania poniżej regulaminu) zawierającego:
·
listę zawodników (min 6 osób)
·
nazwę drużyny
·
imię i nazwisko szefa drużyny i jego zastępcy, telefony kontaktowe, adresy mailowe
·
oświadczenie o stanie zdrowia, o rozgrywaniu spotkań na własne ryzyko
itd. (w przypadku osób niepełnoletnich, dodatkowo wymagana jest pisemna zgoda
rodziców na udział w rozgrywkach ligi)
·
adres sali gimnastycznej (oraz dzień tygodnia i godzinę), na której będą
rozgrywane mecze (podajemy godzinę wejścia na salę, mecz powinien rozpocząć się
nie później niż 30 minut po tej godzinie)
·
informację czy kibice powinni posiadać obuwie zamienne na sali
gimnastycznej
7. Wpisowe w całości będzie
przeznaczone na ubezpieczenie Ligi (NW) oraz na organizację Turnieju
Finałowego, w tym na zakup nagród dla uczestników (max 12 na drużynę). Wpisowe
od drużyn, które wycofały się w trakcie rozgrywek nie podlega zwrotowi.
8. Mecze będą rozgrywane zgodnie z
(nowymi) przepisami PZPS (dostępne np. na stronie
PZPS: http://www.pzps.pl/)
chyba, że w szczególnych sytuacjach poniższy regulamin stanowi inaczej.
9. Mecze będą rozgrywane zgodnie z
harmonogramem, w godzinach od 18.00 do 22.00, z częstotliwością jeden mecz w tygodniu, od poniedziałku do
piątku. Wyjątek stanowi drużyna z Rachowic.
Turniej finałowy będzie rozegrany w sobotę.
10. Początek rozgrywek w tej edycji
Ligi – to 27 września 2010.
11. Szef drużyny jest zobowiązany do
bieżącego śledzenia strony internetowej Ligi, gdyż będą na niej umieszczane
wszelkie komunikaty, zmiany, terminarze, składy itp.
12. Terminarz rozgrywek będzie
dostępny na stronie internetowej; będzie on traktowany jako „żelazny
terminarz”, więc nie będzie obowiązku potwierdzania daty, godziny i miejsca
rozgrywanego spotkania. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy któraś z drużyn zmieni w
trakcie rozgrywek miejsce lub termin rozgrywania meczy u siebie. Szef tej
drużyny będzie zobowiązany telefonicznie (na tydzień przed terminem meczu)
poinformować o tym fakcie szefów najbliższych drużyn przeciwnych.
13. W wyjątkowych wypadkach drużyna
nie musi posiadać “własnej” sali, może wszystkie mecze rozgrywać na wyjeździe.
14. W wyjątkowych wypadkach mecz
można przełożyć na inny termin (poza harmonogramem). Mecz przełożony musi być
rozegrany nie później niż w ostatnim tygodniu danego etapu rozgrywek, w
przeciwnym razie obie drużyny zostają ukarane walkowerem “-1 pkt.”. Jeżeli
wina będzie po stronie tylko jednej drużyny wtedy ukarana będzie tylko ona
(sprawy sporne rozstrzyga Rada Ligi).
·
Przełożenie
meczu stanowi sytuację wyjątkową i powinno wynikać z obiektywnych przesłanek
takich jak np. awaria na hali (a nie brak jakiegoś
zawodnika).
·
Każde
przełożenie meczu wymaga zgody drużyny przeciwnej, za wyjątkiem gospodarzy,
którzy z przyczyn ww. obiektywnych nie mają dostępu do hali.
·
Mecz
można przełożyć na wniosek szefa jednego z zespołów, złożony
co najmniej na trzy dni przed terminem meczu, jeżeli z przyczyn
obiektywnych nie można go rozegrać zgodnie z terminarzem.
·
Oczywiście,
jeżeli szefowie obu ekip wspólnie to ustalą, to przełożenie może nastąpić nawet
na pięć minut przed godziną rozpoczęcia meczu.
·
Nie
wolno przekładać meczu, jeżeli nie da się ustalić terminu rozegrania go (np. ostatnia kolejka rundy lub faza play-off).
·
O
fakcie przełożenia meczu szef drużyny wnioskującej o przełożenie, zobowiązany
jest powiadomić komisarza Ligi.
·
W
terminie do 7 dni od daty, kiedy mecz miał być rozegrany, szef drużyny, która
wnioskowała o przełożenie musi podać komisarzowi Ligi nowy termin rozegrania
tego meczu. Szef drugiej drużyny musi w tym zakresie współpracować z szefem
drużyny wnioskującej o przełożenie (nie może być mowy o negowaniu wszystkich
propozycji nowych terminów).
·
Liga
powstała po to, by mecze rozgrywać (a nie po to, by je wygrywać walkowerami) więc jeżeli czynniki obiektywne spowodowały, że
mecz musi zostać przełożony, to szefowie obu drużyn muszą dopełnić wszelkich
starań, by mecz ten rozegrać w innym terminie, jeżeli jest to tylko możliwe.
·
Jeżeli
nie można ustalić nowego terminu na swojej hali, można mecz rozegrać „na
wyjeździe” lub na innej hali.
·
Drużyna
może przełożyć maksymalnie cztery mecze w trakcie trwania całych rozgrywek
Ligi! Do tego limitu nie będzie zaliczane przełożenie meczu w ramach danego
tygodnia (danej kolejki – np. z poniedziałku na
środę lub zmiana gospodarza meczu), ale zmiana ustalonego raz terminu
rozegrania meczu przełożonego będzie traktowana jako kolejne przełożenie.
15. Do obowiązków gospodarza (w
terminarzu umieszczony na pierwszym miejscu) należy zabezpieczenie:
·
osoby do sędziowania (wyposażonej w gwizdek)
·
hali - sali gimnastycznej z wytyczonym pełnowymiarowym
boiskiem do siatkówki
·
siatki i antenek (przypominam o
prawidłowej wysokości siatki – 2,43),
·
piłki meczowej – klejonej (mecze rozgrywamy najlepszą piłką, jaka znajduje
się na sali – o wyborze piłki decyduje sędzia),
·
szatni, najlepiej zamykanej (wskazany dostęp do prysznicy)
·
apteczki - może być bardzo prowizoryczna (plaster, bandaż
elastyczny, lód)
·
tablicy wyników - może być bardzo prowizoryczna, ale czytelna
W razie trudności z zabezpieczeniem np.
piłki meczowej, szef gospodarzy informuje na tydzień przed meczem szefa drużyny
przeciwnej, że trzeba przyjechać z własną piłką meczową itd.
Piłki na rozgrzewkę zawsze lepiej wozić swoje.
16. Wskazane jest, by drużyna
występowała w jednolitych koszulkach z numerami z przodu i z tyłu.
17. Jeżeli w drużynie występuje
zawodnik na pozycji libero, to jego strój musi
zdecydowanie odróżniać go od pozostałych zawodników.
18. Osoba do sędziowania musi
bezwzględnie znać przepisy gry w piłkę siatkową. Może to być jeden z członków
drużyny, ale w meczu, który sędziuje nie może występować w roli zawodnika.
Sugeruje się by korzystać ze sprawdzonych sędziów, czyli np.
z sędziów związkowych.
19. Praca sędziego podlega ocenie w
sześciostopniowej skali tzw. szkolnej, od 1 do 6 (1 –
niedostateczna, 2 – dopuszczająca, 3 – dostateczna, 4 – dobra, 5 – bardzo
dobra, 6 – celująca). Ocenę ustala drużyna „przyjezdna”. Oceny są prezentowane
na stronie internetowej Ligi. W wypadku bardzo złej pracy sędziego (otrzymania
oceny niedostatecznej) szef drużyny oceniającej musi przekazać krótkie
uzasadnienie mailowe do komisarza Ligi. Sędzia, który
otrzyma trzy oceny niedostateczne będzie odsunięty od sędziowania w Lidze.
20. Szefowie obu drużyn, które rozegrały
mecz niezwłocznie po zakończeniu meczu są zobowiązani przekazać za pomocą SMS-u wynik meczu komisarzowi Ligi (603 770 779). Szef
drużyny gospodarzy przekazuje wynik meczu oraz imię i nazwisko sędziego. Szef
drużyny przyjezdnej przekazuje wynik meczu i ocenę pracy sędziego.
21. Przedstawiciele obu drużyn
(szefowie lub inne wyznaczone osoby) najpóźniej następnego dnia po meczu,
zobowiązani są przesłać krótki opis meczu. Opisy proszę przesyłać tylko pocztą
elektroniczną na adres: tados2@o2.pl
22. Aktualna tabela oraz wyniki
wszystkich meczów będą umieszczone na stronie internetowej Ligi.
23. W trakcie trwania Ligi można
zgłaszać dodatkowych zawodników, ale tylko do momentu rozpoczęcia rundy
rewanżowej.
24. W meczu może wystąpić tylko
zawodnik, który jest umieszczony w składzie danej drużyny na stronie
internetowej Ligi. Zawodnik może być umieszczony na stronie Ligi tylko po
podpisaniu przez niego oświadczenia, które musi być dostarczone do komisarza
Ligi.
25. Jeden zawodnik może być zgłoszony
tylko do jednej drużyny. W trakcie trwania Ligi nie ma możliwości zmiany
drużyny. Wyjątek stanowi tylko sytuacja, kiedy jedna z drużyn wycofa się z
rozgrywek w trakcie trwania Ligi, wtedy zawodnicy z tej drużyny mogą być
wchłonięci do innych zespołów (ale tylko do momentu
rozpoczęcia rundy rewanżowej).
26. W Lidze nie mogą brać udziału
zawodnicy, którzy posiadają aktualną licencję Wojewódzkiego Związku Piłki
Siatkowej lub Polskiego Związku Piłki Siatkowej. Decydujące w tej kwestii jest
to, czy zawodnik został wpisany do protokołu meczowego w sezonie 2010/2011
rozgrywek prowadzonych przez Wojewódzki Związek Piłki Siatkowej lub Polski
Związek Piłki Siatkowej.
27. Wyjątek stanowią młodzieżowe
drużyny klubowe (a nie pojedynczy zawodnicy), które w rozgrywkach Ligi mogą
brać udział za zgodą Rady Ligi.
28. W przypadku wystąpienia w meczu
zawodnika nieuprawnionego do gry, drużyna przeciwna wygrywa spotkanie
walkowerem.
29. Drużyna może oddać tylko trzy
mecze walkowerem w trakcie trwania całych rozgrywek Ligi. Kolejny walkower
będzie oznaczał wycofanie drużyny z rozgrywek.
30. W wyjątkowym przypadku (wypadki
losowe – kontuzja, kłopoty komunikacyjne itp.) drużyna może wystąpić w meczu w
pięcioosobowym składzie – nie może to być jednak “zagrywka taktyczna”. Również
jedynie z powodu kontuzji jednego z zawodników, można dokonać
„nieregulaminowej” zmiany libero
(czyli libero może zastąpić kontuzjowanego
zawodnika grającego na innej pozycji).
31. W wypadku wycofania się którejś
z drużyn z Ligi, przed zakończeniem rundy zasadniczej rozgrywek – wszystkie
wyniki meczów z udziałem tej drużyny zostają anulowane. W wypadku wycofania się
drużyny w trakcie trwania rundy play off wszystkie mecze z udziałem tej drużyny w rundzie play off – zostają anulowane
(wyniki z rundy zasadniczej pozostają).
32. O miejscu w tabeli decyduje
większa ilość zdobytych punktów. W razie równej ilości punktów lepsza różnica
setów, a w drugiej kolejności wynik bezpośrednich spotkań.
33. W wypadku, gdy powyższe zasady
nie rozstrzygną o miejscu jednej z dwóch drużyn, Rada Ligi ustali termin
dodatkowego meczu na neutralnym terenie lub zostanie przeprowadzone losowanie
(decyzje podejmuje Rada Ligi).
34. Zasady punktowania meczy: mecz wygrany
3:0 lub 3:1 to 3 pkt., mecz wygrany 3:2 to 2 pkt., mecz przegrany 2:3 to 1 pkt.,
mecz przegrany 1:3 lub 0:3 to 0 pkt., walkower to – 1
pkt. (0:3).
35. Drużyny będą grały w odpowiednich ligach zgodnie z
miejscem zajętym w poprzednim sezonie, szczególną sytuacją jest rozpad drużyny
na dwie (lub więcej) ekip:
·
ekipy się dogadują między sobą, kto zachowuje prawo do miejsca z poprzedniego
sezonu a kto będzie grał jako nowa drużyna,
·
jeżeli nie ma porozumienia, to prawo do miejsca z poprzedniego
sezonu zachowuje ta ekipa gdzie zostało więcej zawodników z poprzedniego sezonu
(decyduje lista ze strony ligi),
·
jeżeli jest po równo, to decyduje to, gdzie odszedł szef drużyny z
poprzedniego sezonu lub jeżeli go nie ma, to wiceszef,
·
sporne kwestie rozstrzyga Rada Ligi.
36. W sezonie 2010/2011 - I liga będzie
liczyła dwanaście drużyn, pozostałe drużyny będą grały w II lidze, III liga nie
będzie tworzona.
Rozgrywki w I lidze (gra 12 najlepszych ekip z
poprzedniego sezonu) i w II lidze
(również 12 ekip) będą prowadzone według jednego systemu:
Etap I - każdy z każdym mecz i rewanż
Etap II – Play-off będzie rozgrywany w czwórkach. W
fazie play-off nie liczy się już punktów, liczą się
już tylko zwycięstwa, stosunek setów nie ma już znaczenia.
·
1
runda play-off będzie rozgrywana do dwóch wygranych
meczy z tym, że gospodarzem pierwszego i ewentualnego trzeciego meczu będzie
drużyna, która zajęła wyższe miejsce w tabeli swojej grupy. Mecze w tych
rundach rozgrywamy również do trzech wygranych setów.
·
2 runda play-off Turniej Finałowy. Grają ze sobą zwycięscy z I rundy play-off o miejsca wyższe i przegrani o miejsca niższe.
Jednodniowy turniej na jednej hali, każda drużyna rozegra po jednym meczu.
Wszystkie mecze będą rozegrane do dwóch wygranych setów, jedynie mecz o miejsce
I będzie rozegrany do trzech wygranych setów.
37. Ostatnie dwie
ekipy z I ligi spadają do II ligi a dwie pierwsze z II ligi awansują do I ligi.
38. Jeżeli do następnego sezonu nie zgłosi się któraś z
drużyn z I ligi to w jej miejsce wejdzie kolejno:
·
drużyna, która zajęła 11 miejsce w I lidze w poprzednim sezonie
·
drużyna, która zajęła 3 miejsce w II lidze w poprzednim sezonie
·
drużyna, która zajęła 12 miejsce w I lidze w poprzednim sezonie
·
drużyna, która zajęła 4 miejsce w I lidze w poprzednim sezonie itd.