REGULAMIN
AMATORSKIEJ LIGI PIŁKI SIATKOWEJ Rybnik 2007 – 2008
1. Amatorska liga działa jako sekcja
Towarzystwa Sportowego VOLLEY Rybnik (osobowość prawna) a jej funkcjonowanie w
całości opiera się na społecznej działalności osób, które biorą w niej udział.
2. Celem Ligi jest umożliwienie i
prowadzenie rywalizacji pomiędzy amatorskimi męskimi drużynami grającymi w
piłkę siatkową.
3. Najważniejszą zasadą jest
rozgrywanie spotkań według zasad fair play i sportowego ducha.
4. Na zebraniu organizacyjnym 4
września 2007 r. została wybrana nowa Rada Ligi (skład Rady w zakładce kontakt)
- której zadaniem jest czuwanie nad prawidłowym prowadzeniem rozgrywek,
tworzenie harmonogramów i regulaminów oraz rozpatrywanie ewentualnych
spraw spornych czy protestów. Rada Ligi podejmuje decyzje zwykłą większością
głosów, przy obecności, co najmniej połowy jej członków. Decyzje podjęte przez
Radę Ligi są ostateczne.
5. Obsługę administracyjną
(zgłoszenia, wyniki, prowadzenie tabeli itp.) prowadzi Tadeusz Bonk (komisarz
Ligi) – tel. 0 603 770 779 e.mail:
pracownia@efekt-projekty.pl lub
tados2@o2.pl
6. Warunkiem uczestnictwa w Lidze
jest dokonanie do dnia 7 września 2007 r. wpłaty /wpisowe – składka członkowska/
wysokość 200 zł od drużyny na konto: TS VOLLEY
numer rachunku: 25 1500 1214 1212 1005 6567 0000 (z dopiskiem Amatorska
Liga i nazwą drużyny) oraz złożenie pisemnego zgłoszenia drużyny zawierającego:
- listę zawodników (min 6 osób)
- nazwę drużyny
- imię i nazwisko szefa drużyny,
telefon kontaktowy
- oświadczenie o stanie zdrowia (w
przypadku osób niepełnoletnich oświadczenie podpisują rodzice)
- oświadczenie o rozgrywaniu spotkań
na własne ryzyko
- adres sali gimnastycznej (oraz
dzień tygodnia i godzinę), na której będą rozgrywane mecze (podajemy godzinę
wejścia na salę, mecz powinien rozpocząć się nie później niż 30 minut po tej
godzinie)
- informację czy kibice powinni
posiadać obuwie zamienne na sali gimnastycznej
7. Wpisowe w całości będzie
przeznaczone na ubezpieczenie Ligi (NW) oraz na zakup nagród dla uczestników
(max 12 na drużynę).
8. Mecze będą rozgrywane zgodnie z
przepisami PZPS (dostępne np. na stronie PZPS: http://www.pzps.pl/)
9. Mecze będą rozgrywane zgodnie z
harmonogramem, w godzinach od 18.00 do 22.00, z częstotliwością jeden mecz w
tygodniu, od poniedziałku do piątku, jedynie turniej finałowy będzie rozegrany
w sobotę.
10. Początek rozgrywek w tej edycji
Ligi - 17 września 2007.
11. Szef drużyny jest zobowiązany do
bieżącego śledzenia strony internetowej Ligi www.efekt-projekty.pl/als, gdyż
tam będą umieszczane wszelkie komunikaty, zmiany, terminarze, składy itp.
12. Terminarz rozgrywek będzie
dostępny na stronie internetowej, będzie on traktowany jako „żelazny terminarz”,
więc nie będzie obowiązku potwierdzania daty, godziny i miejsca rozgrywanego
spotkania, (ale zakładam, że dobrym zwyczajem jest zaproszenie telefoniczne
drużyny przeciwnej). Wyjątek stanowi sytuacja, gdy któraś z drużyn zmieni w
trakcie rozgrywek miejsce lub termin rozgrywania meczy u siebie. Szef tej
drużyny będzie zobowiązany do końca rozgrywek telefonicznie (na tydzień przed
terminem meczu) zapraszać na mecz szefów drużyn przeciwnych.
13. W wyjątkowych wypadkach drużyna
nie musi posiadać “własnej” sali, może wszystkie mecze rozgrywać na wyjeździe.
14. W wyjątkowych wypadkach, na
wniosek szefa jednego z zespołów, złożony, co najmniej na trzy dni przed
terminem meczu, mecz można przełożyć na inny termin (poza harmonogramem). O
fakcie przełożenia meczu szef drużyny wnioskującej o przełożenie, zobowiązany
jest powiadomić komisarza Ligi. W terminie do 14 dni od daty, kiedy mecz miał
być rozegrany, szef drużyny, która wnioskowała o przełożenie musi podać
komisarzowi Ligi nowy termin rozegrania tego meczu. Mecz przełożony musi być
rozegrany nie później niż w ostatnim tygodniu danego etapu rozgrywek, w
przeciwnym razie obie drużyny zostają ukarane walkowerem “-1 pkt.”. Jeżeli wina
będzie po stronie tylko jednej drużyny wtedy ukarana będzie tylko ona (sprawy
sporne rozstrzyga Rada Ligi). Drużyna może przełożyć maksymalnie cztery mecze w
trakcie trwania całych rozgrywek Ligi! Do tego limitu nie będzie zaliczane
przełożenie meczu w ramach danego tygodnia (danej kolejki – np.
z poniedziałku na środę lub zmiana gospodarza meczu), ale zmiana
ustalonego raz terminu rozegrania meczu przełożonego będzie traktowana jako
kolejne przełożenie.
15. Do obowiązków gospodarza (w
terminarzu umieszczony na pierwszym miejscu) należy: zabezpieczenie osoby do
sędziowania oraz obiektu to znaczy: sali gimnastycznej, siatki, antenek, piłki
meczowej – klejonej (mecze rozgrywamy najlepszą piłką, jaka znajduje się na
sali – o wyborze piłki decyduje szef drużyny gospodarzy), szatni, tablicy
wyników - może być bardzo prowizoryczna. W razie trudności z zabezpieczeniem
np. piłki meczowej, szef gospodarzy informuje na tydzień przed meczem szefa
drużyny przeciwnej, że trzeba przyjechać z własną piłką meczową itd. Piłki na
rozgrzewkę zawsze lepiej wozić swoje.
16. Wskazane jest by drużyna
występowała w jednolitych koszulkach z numerami z przodu i z tyłu.
17. Jeżeli w drużynie występuje
zawodnik na pozycji libero to jego strój musi zdecydowanie odróżniać go od
pozostałych zawodników.
18. Osoba do sędziowania musi
bezwzględnie znać przepisy gry w piłkę siatkową. Może to być jeden z członków
drużyny, ale w meczu, który sędziuje nie może występować w roli zawodnika.
Sugerujemy by korzystać ze sprawdzonych sędziów, czyli np. z sędziów
związkowych...
19. Praca sędziego podlega
ocenie w sześciostopniowej skali tzw.
szkolnej, od 1 do 6 (1 – niedostateczna, 2 – dopuszczająca, 3 – dostateczna, 4
– dobra, 5 – bardzo dobra, 6 – celująca). Ocenę ustala drużyna „przyjezdna”.
Oceny są prezentowane na stronie internetowej Ligi. W wypadku bardzo złej pracy
sędziego (otrzymania oceny niedostatecznej) szef drużyny oceniającej musi
przekazać krótkie uzasadnienie, telefonicznie lub mailowe do Łukasza
Szczepankiewicza (tel., 662 626 969) który będzie oficjalnym weryfikatorem
sędziów. Sędzia, który otrzyma trzy oceny niedostateczne będzie odsunięty od
sędziowania w Lidze.
20. Szefowie obu drużyn, które
rozegrały mecz niezwłocznie po zakończeniu meczu są zobowiązani przekazać za
pomocą SMS-u wynik meczu komisarzowi Ligi (0 603 770 779). Szef drużyny
gospodarzy przekazuje wynik meczu oraz imię i nazwisko sędziego. Szef drużyny
przyjezdnej przekazuje wynik meczu i ocenę pracy sędziego.
21. Przedstawiciele obu drużyn
(szefowie lub inne wyznaczone osoby) powinni przesłać krótkie – kilkuzdaniowe
komentarze do meczu, będą one umieszczane na stronie Ligi. Komentarze proszę
przesyłać tylko pocztą elektroniczną na adresy e.mail pracownia@efekt-projekty.pl i tados2@o2.pl
22. Aktualna tabela oraz wyniki
wszystkich meczów będą umieszczone na stronie internetowej Ligi.
23. W trakcie trwania Ligi można
zgłaszać dodatkowych zawodników, ale tylko do momenty rozpoczęcia rundy
rewanżowej w II etapie rozgrywek (czyli rozgrywek w ramach I i II ligi).
24. W meczu może wystąpić tylko
zawodnik, który jest umieszczony w składzie danej drużyny na stronie
internetowej Ligi. Zawodnik może być umieszczony na stronie Ligi tylko po
podpisaniu przez niego oświadczenia, które musi być dostarczone do komisarza
Ligi.
25. Jeden zawodnik może być
zgłoszony tylko do jednej drużyny. W trakcie trwania Ligi nie ma możliwości
zmiany drużyny. Wyjątek stanowi tylko sytuacja, kiedy jedna z drużyn wycofa się
z rozgrywek w trakcie trwania Ligi, wtedy zawodnicy z tej drużyny mogą być
wchłonięci do innych zespołów.
26. W Lidze nie mogą brać udziału
zawodnicy, którzy posiadają aktualną licencję Wojewódzkiego Związku Piłki
Siatkowej lub Polskiego Związku Piłki Siatkowej.
27. Wyjątek stanowią młodzieżowe
drużyny klubowe, które rozgrywkach Ligi mogą brać udział za zgodą Rady Ligi.
28. W przypadku wystąpienia w meczu
zawodnika nieuprawnionego do gry, drużyna przeciwna wygrywa spotkanie
walkowerem.
29. Drużyna może oddać tylko trzy
mecze walkowerem w trakcie trwania całych rozgrywek Ligi!
30. W wyjątkowym wypadku /przypadki
losowe – kontuzja, kłopoty komunikacyjne itp./ drużyna może wystąpić w meczu w
pięcioosobowym składzie – nie może to być jednak “zagrywka taktyczna”. Również
jedynie z powodu kontuzji jednego z zawodników, można dokonać nieregulaminowej
zmiany libero (czyli libero może zastąpić kontuzjowanego zawodnika).
31. W wypadku wycofania się którejś
z drużyn z Ligi, przed zakończeniem I rundy rozgrywek – wszystkie wyniki meczów
z udziałem tej drużyny zostają anulowane. W wypadku wycofania się drużyny w
trakcie trwania rundy rewanżowej wszystkie mecze z udziałem tej drużyny (w
całej rundzie rewanżowej – nawet te rozegrane) traktuje się jako walkowery
(3:0).
32. O miejscu w tabeli decyduje:
większa ilość zdobytych punktów. W razie równej ilości punktów lepsza różnica
setów a w drugiej kolejności wynik bezpośrednich spotkań.
33. W wypadku, gdy ww. zamieszczone
zasady nie rozstrzygną o awansie jednej z dwóch drużyn, Rada Ligi ustali termin
dodatkowego meczu na neutralnym terenie, lub zostanie przeprowadzone losowanie.
34. Zasady punktowania meczy. Mecz
wygrany 3:0 lub 3:1 to 3 pkt., mecz wygrany 3:2 to 2 pkt., mecz przegrany 2:3
to 1 pkt., mecz przegrany 1:3 lub 0:3 to 0 pkt., walkower to – 1 pkt. (0:3).
35. Osoby, które chcą otrzymywać
informacje o Lidze za pomocą poczty elektronicznej (e.mail),
powinny przesłać taka informację (informacje o Lidze i podpis) na adres
tados2@o2.pl
36.
Rozgrywki Ligi w sezonie 2007 –2008 będą przeprowadzone w trzech etapach:
.
Etap I – Runda eliminacyjna
Losowanie grup
- podział na 4 koszyki (zgodnie z wynikami z poprzedniej edycji) w 4 koszyku 8
drużyn. Rozgrywki w sześciu grupach każdy z każdym mecz i rewanż. Grupy a i
e będą liczyły po pięć zespołów, grupy b,
c, d i f będą liczyły po cztery zespoły.
Z
wszystkich grup dwie pierwsze drużyny po eliminacjach awansują do I ligi, pozostałe drużyny będą grały w II lidze.
Etap II – Rozgrywki w I i II lidze,
w obu
ligach tworzymy po dwie grupy:
I liga grupa A |
I liga grupa B |
II liga grupa C |
II liga grupa D |
1a |
2a |
3a |
4a |
2b |
1b |
4b |
3b |
1c |
2c |
3c |
4c |
2d |
1d |
4d |
3d |
1e |
2e |
3e |
4e |
2f |
1f |
4f |
3f |
|
|
5a |
5e |
W grupach
gramy każdy z każdym mecz i rewanż.
Etap III – Play-off
Rozgrywany
w ósemkach, ale obie ligi traktujemy jako całość, to oznacza, że po zakończeniu
rozgrywek drużyny będą zajmowały miejsca od pierwszego do dwudziestego
czwartego. Drużyny, które będą zajmowały 7miejsce w grupach II ligi, nie biorą
udziału w rozgrywkach I i II rundy play-off (rozegrają tylko mecz o 25 miejsce
na Turnieju Finałowym). W fazie play-off nie liczy się już punktów, liczą się
już tylko zwycięstwa, stosunek setów nie ma już znaczenia.
o miejsca 1- 8 |
o miejsca 9- 16 |
o miejsca 17- 24 |
1A – 4B |
5A – 2D |
3C – 6D |
3A – 2B |
6B – 1C |
5C – 4D |
|
|
|
2A – 3B |
6A – 1D |
4C – 5D |
4A – 1 B |
5B – 2 C |
6C – 3D |
• I i II runda play-off będzie
rozgrywana do dwóch wygranych meczy, z tym, że gospodarzem pierwszego i
ewentualnego trzeciego meczu będzie drużyna, która zajęła wyższe miejsce w
tabeli swojej grupy. Mecze w tych rundach rozgrywamy również do trzech
wygranych setów.
• III
runda play-off Turniej Finałowy. Jednodniowy turniej na jednej hali,
każda drużyna rozegra po jednym meczu. Wszystkie mecze będą rozegrane do dwóch
wygranych setów, jedynie mecz o miejsce I będzie rozegrany do trzech wygranych
setów.